De e-commerce trends voor 2022 waar je als bedrijf niet omheen kan

We nemen de trends voor 2022 even onder de loep.

De covid-19 pandemie heeft voor een enorme verschuiving in het consumentengedrag veroorzaakt. Niet alleen wat mensen kopen, maar ook hoe, wanneer en waar ze het kopen, is grondig veranderd. Bestellingen die thuis geleverd worden, de sluiting van "niet-essentiële" bedrijven en de opmars van telewerk zijn maar enkele van de factoren die voor de verschuiving zorgden. Sommige industrieën kenden een onverwachte groei, terwijl andere bijna volledig zijn verdwenen.

Wat e-commerce betreft, is het niet zo moeilijk om uit te zoeken wat het goed doet en wat niet. Maar zijn er uit al die gegevens duidelijke conclusies te trekken voor online verkopers? Als we rekening houden met mogelijke onverwachte wendingen, zijn er toch een paar zaken die we met zekerheid kunnen stellen.


Online shoppen doen blijft toenemen

Online shoppen is momenteel goed voor 12% van de e-commerce verkoop. 44% van de babyboomers zegt dat ze het gemakkelijk vinden om online te shoppen. Dat percentage stijgt tot 77% bij de jongere generaties. Bijna 60% van alle consumenten maakt gebruik van de online shopping tools om hun boodschappen te doen.

In 2022 zal deze markt naar verwachting blijven groeien. Het meest opmerkelijke is misschien wel dat 73% van de shoppers zegt dat ze direct-to-consumer kanalen zullen blijven gebruiken voor hun aankopen, zelfs als de pandemie helemaal voorbij is!

Een blik op de trends in e-commerce categorieën bevestigt het nog eens: online shoppen doen is een blijver. Van de top 10 snelst groeiende categorieën bestaan er zes uit artikelen die je normaal in de plaatselijke supermarkt koopt: soep, granen en rijst, verpakte voeding, fruit, melk, room en vaatwastabletten.


Social distancing zorgt voor een neerwaartse trend

GlobalWebIndex meldt dat 39% van de millennials bespaard heeft op niet-essentiële uitgaven omwille van Covid-19. Maar die statistiek steunt zwaar op het "niet-essentiële" aspect. De realiteit is dat er nog steeds veel niet-essentiële uitgaven worden gedaan, al is het in het algemeen wel een stuk minder.

Als we wat dieper ingaan op de snelst dalende categorieën, is het meteen duidelijk dat de meeste van die categorieën betrekking hebben op activiteiten die je normaal gesproken buitenshuis doet in een sociale omgeving. Reizen staat bovenaan de lijst, met bagage, aktetassen, camera's, sporttassen en zwemkleding voor mannen en vrouwen in 6 van de top 10 categorieën. De overige categorieën vertellen een vergelijkbaar verhaal: bruidskleding, formele kleding voor mannen en vrouwen, sportkledij en sportschoenen.

Mensen sporten nog steeds (fitnessapparatuur voor thuisgebruik is met meer dan 300% gestegen), maar zoeken minder naar een outfit zoals sportkledij, sportschoenen of een zwemuitrusting. Mensen zijn wel hard blijven werken: de verkoop van bureaus voor thuis is met 89% gestegen, computermonitoren met maar liefst met 172%. Uiteraard werd er minder op kantoor gewerkt. Zo daalde de verkoop van aktetassen met 77% en auto-onderdelen met 40-50%.


E-commerce zal blijven groeien

Afgezien van een gigantische zonneflits of een andere catastrofe die ons wereldwijde netwerk van onlinediensten vernietigt, lijkt dit minder op een beredeneerde gok dan op een zekerheid. Niet alleen is het online shoppen spectaculair gestegen, er zijn ook minder fysieke winkels geopend in 2020 en 2021 dan in de voorgaande jaren.

Verwacht wordt dat e-commerce dit jaar wereldwijd met ongeveer 14% zal stijgen, terwijl de totale omzet de grens nadert van 5 biljoen dollar. Als je bedenkt dat consumenten in 2020 en 2021 een extra uur per dag online doorbrachten, zullen we snel aan dat getal raken.


Cijfers als leidraad

Dit alles betekent dat het een goed moment is om in te zetten op online verkoop. Natuurlijk hebben niet alle online verkopers het even goed gedaan, enkel en alleen omdat de algemene trend stijgend is. Voor velen gaat het nog steeds met ups en downs. Dus wat kunnen ondernemers doen om winstgevend te blijven?

Gaan de zaken goed, dan is nu misschien de tijd aangebroken om de investering in je bedrijf als geheel te verdubbelen en je te concentreren op marketing en de productie van de meest relevante producten en diensten. Focus op deze producten en herbekijk de producten die het niet zo goed doen. Heb je voldoende budget of heb je vertrouwen in je kredietlijn, laat je dan leiden door de cijfers.

Als je daarentegen het gevoel hebt dat je ter plaatse blijft trappelen, kan het tijd zijn om opnieuw te evalueren wat je verkoopt en te kijken naar de verschuivingen in het consumentengedrag. Dat hoeft niet te betekenen dat je je hele bedrijf moet heruitvinden. Je kan het tij keren door alleen je productassortiment te veranderen, het anders te verpakken of een nieuwe marketingtechniek uit te proberen. Het kan zo eenvoudig zijn als het bekijken van je online productlijsten en ze bij te werken met relevante termen. Merk je dat je producten kenmerken en voordelen hebben die relevant zouden kunnen zijn voor de huidige markt, zorg er dan voor dat je dat in je productbeschrijving benadrukt. En hou hiermee rekening in de marketing van je product. Wendbaar zijn is de boodschap. Niet alleen voor jou, maar ook voor je leveranciers. Ook zij ervaren wellicht dezelfde pijn.

Hoe dan ook, als je je als online retailer in een moeilijke positie bevindt, zou dit het slechtst mogelijke moment zijn om op te geven. De trein is volop aan het versnellen en heeft genoeg ruimte aan boord voor meer passagiers. Een paar kleine, strategische aanpassingen zijn waarschijnlijk genoeg om je nog een paar haltes te laten meerijden.



Bron: https://www.entrepreneur.com/article/367657